Czym jest Mapa drogowa ESG?
Mapa drogowa to dokument zawierający praktyczne wskazówki i narzędzia, które mają pomóc nauczycielom, trenerom zawodowym wprowadzać zasady ESG do codziennej pracy dydaktycznej. To podejście, które pokaże, że działalność firm i instytucji powinna być nie tylko efektywna ekonomicznie, ale też odpowiedzialna wobec ludzi i środowiska.
- Nawet jeśli dany kurs zawodowy nie dotyczy bezpośrednio tematów zrównoważonego rozwoju, mapa ESG ma za zadanie pokazać, jak można wpleść te zagadnienia w treści zajęć – tak, aby uczniowie zdobywali wiedzę i kompetencje ważne we współczesnym świecie pracy - wyjaśnia koordynator projektu.
Jak powstaje dokument?
Mapa drogowa tworzona jest na podstawie istniejących europejskich i międzynarodowych standardów, takich jak Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), Global Reporting Initiative (GRI) oraz ramy kompetencji GreenComp (edukacja ekologiczna) i EntreComp (przedsiębiorczość). Dzięki temu ma solidne podstawy i może być wykorzystywana w różnych krajach i branżach.
- Co ważne, dokument nie powstaje „za biurkiem”. Nasz zespół regularnie konsultuje jego zawartość z Panelem Doradczym projektu, w którym zasiadają przedstawiciele szkół, firm, organizacji pozarządowych i innych instytucji. Ich opinie pomagają nam dostosować dokument do rzeczywistych potrzeb użytkowników - mówi Aneta Poniszewska-Marańda z Wydziału Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej.
Dlaczego to jest ważne?
Współczesne firmy coraz częściej oczekują od pracowników nie tylko wiedzy technicznej, ale także umiejętności związanych z odpowiedzialnym i etycznym działaniem. Zasady ESG stają się ważną częścią strategii biznesowych – również z powodu nowych regulacji prawnych, takich jak unijna dyrektywa CSRD. Dlatego tak ważne jest, aby edukacja zawodowa przygotowywała młodych ludzi do pracy w świecie, w którym zrównoważony rozwój staje się normą.
- Mapa drogowa ESG to krok w stronę nowoczesnego, odpowiedzialnego kształcenia zawodowego. Wierzymy, że dzięki niej edukatorzy zyskają konkretne wsparcie w pracy, a uczniowie – umiejętności potrzebne na rynku pracy przyszłości - dodaje koordynator projektu.